En fin artikel om vår utbytesstudent Abigale Lipson. Abby läser första året på Samhällsprogrammet på Kullagymnasiet, bor i Nyhamnsläge hos fam Sandberg, spelar i Jazzband på Eric Ruuth, uppträdde med bandet på Kulturnatten och har redan varit delaktig i några Rotaryevenemang. Det ska bli spännande att följa Abbys år.

Abba och språkmelodin drog henne från amerikanska prärien till Höganäs

Utbytesstudenten Abigale Lipson lämnade den amerikanske prärien för att komma till landet med Abba, svensk språkmelodi och ett miljötänk som saknas i hemtrakterna.

Sista lektionen för dagen är avklarad på Kullagymnasiets naturvetenskapsprogram och Abigale Lipson gör sig redo för att åka hem till sin värdfamilj i Nyhamnsläge.
– Jag har alltid velat åka till Skandinavien. Jag gillar den svenska språkmelodin, säger hon.
Det är första gången som hon är utanför USA:s gränser och nu ska hon genom Rotarys ungdomsutbyte bo i Sverige fram till nästa sommar.
För drygt en månad sedan kom 16-åriga Abigale Lipson till Höganäs och redan sitter en del av grunderna i svenska språket. Hon hoppas att hon så småningom ska lära sig att prata det riktigt flytande.
– Det är alltid svårt att lära sig språk, men det går fortare än vad jag trodde.
I USA bor hon med sin familj utanför staden Riverton i staten Wyoming. Det är fem minuter till närmsta granne i prärielandskapet.
– Jag tycker om det här (Höganäs), det är stor skillnad från hemma.
Hennes pappa har alltid gillat Abbas musik, men han har aldrig sagt att de är från Sverige. Det var först när Abigale Lipson såg filmen Mamma Mia som hon förstod det. Det är en av orsakerna till att hon valde Sverige.
– Jag vill till Abba-museet i Stockholm. Och så vill jag ta reda på mer om mig själv. Hur jag hanterar situationen att vara iväg på egen hand.
De senaste somrarna har hon varit på läger i North Carolina och testat extremsporter. Hon gillar äventyr och har kollat på surfare i Kalifornien. Dit är det fyra timmars körning från hemmet i Wyoming.
I Sverige vill hon gärna både surfa och vindsurfa och Mölle är känt för att ha bra vågor. Några betänkligheter har hon inte.
– Nej, jag är bra på att bara göra det.
Att sopsortera, panta burkar och tänka på att inte förstöra miljön är självklart för många i Sverige. Något som Abigale Lipson uppskattar.
– Ni gör många små saker för miljön som man inte gör i USA.
I hennes hemtrakter finns inte samma engagemang för klimatet.
– Det är många Trumpsupportrar som bor där.
I framtiden vill hon studera biologi.
– Jag är verkligen intresserad av klimatet och vill hjälpa till. Men jag vet inte hur, det är stressande.
Den värsta hemlängtan har hon hållit borta. Men hon saknar naturligtvis familj och vänner. Och något som alltid kommer att vara godare i USA.
– Jag saknar skräpmaten, all skräpmat. Amerika är lite onyttigare.
Anders Malmberg, HD