Under mötet den 6 augusti hade Mats Rydstern förmånen att få dela ut stipendier till de två unga kulturutövarna Julia K Persson, keramiker samt Jonathan Sjöstedt, kyrkoorganist. Höganäs-Kullen Rotaryklubb har som mål att årligen dela ut ett kulturstipendium till en person med dokumenterad kulturell begåvning och som befinner sig i åldersspannet 18-30 år  Detta året hade klubben möjlighet att dela ut två stipendier, tack vare en kulturfond som gett bra avkastning.

Julia K Persson nämner att ett extra tillskott alltid är väldigt roligt och välbehövligt när man håller på med kultur. Hon kommer att använda delar av stipendiet till att finansiera sina studier i keramisk konst på konsthögskolan i Oslo.

Jonathan tycker att det känns jättekul och nämner att en del av pengarna kan komma att investeras i ett piano.